דף הבית  |  מי אנחנו  |  עיסוי רפואי  |  סדנאות  |  טנטרה ויוגה  |  יצירת קשר  
סובל מכאב בצוואר? שם למעלה, או בין השכמות? לפעמים דוקר ולפעמים מגביל? מרגישה שכל העולם על הכתפיים שלך? מתוח בעבודה? אתה לא לבד.
10:17 (08/08/10) עוזי גל

כאבי צוואר וגב עליון תסמונת העכבר? או של המאה הנוכחית? סובל מכאב בצוואר? שם למעלה, או בין השכמות? לפעמים דוקר ולפעמים מגביל? מרגישה שכל העולם על הכתפיים שלך? מתוח בעבודה? אתה לא לבד. כשמגיע אלי מטופל שמתלונן על כאבים בצואר, אני מעיף מבט על הכתפיים, שואל מה המקצוע, ואת השאר כבר יכול לנחש בהסתברות גבוהה. נותר רק לבדוק את עומק ומגוון השרירים הפגועים. לאן השרירים הלוויינים הגיעו. ומתחיל בעבודה. כמובן שאין מדובר בטראומה או בשלד, מדובר על חגורת הכתפיים כולל מסובבי הכתף.השטח הוא ענק. מתחיל בבסיס הגולגולת ונגמר בישבן. רבים נוטים לטפל בגב, ולשחרר כל שריר והקטן ביותר. ולאחר יומיים הכאב חוזר ולפעמים חזק יותר, לאחר אופוריה של שקט. הסיבה היא שלעתים קרובות הבעיה מתחילה דווקא מהצד הקדמי: שרירי החזה, והמסובבים הקדמיים. כשידינו פשוטות רוב היום קדימה, ולא חשוב באיזו עבודה נעסוק, נהיגה, ליד המחשב, ליד מכונה בקו יצור, שרות לקוחות, שריר החזה הגדול (שאינו קשור לשד אלה מתחתיו) המתחיל בצלעות הצמודות לבטן, ומכיוונים שונים מתחבר לזרוע. מתקצר אפילו ללא מאמץ כל שהוא, ומושך את היד קדימה ופנימה. ושריר החזה הקטן מהצלעות רביעית ושלישית עולה לשכמה מתקצר אף הוא ומושך את הכתף למעלה וקדימה. ואם נוסיף ישיבה לא ארגונומית שמאלצת את הזרוע להתאמץ, שריר הזרוע המחובר לכתף משתתף ומושך גם הוא את השכמה. כל אלו מקצרים בתורם את הרחב הגבי, שריר ענק שפרוס בגב התחתון על השלד וכולו מתחבר בנקודה אחת בזרוע, אבל מהצד הקדמי (עובר בבית השחי). מצטרף אליו העגול הגדול, ומשם החגיגה ממשיכה אל השרירים הנגדיים. אלו שעושים את הפעולה ההפוכה לשרירים אלו. נכון, אלו בעיקר השרירים שבצד הגב. מרים השכמה המעוינים עומדים בעומס שלא היו רגילים אליו. ונכון, שם כואב. בגלל העומס המתמשך, שאין להם סיכוי להתנגד אליו, ונמתחים ונמתחים, וצועקים הצילו. ואילו השרירים מקדימה מתקצרים לא ממאמץ, אלא ממנוחה יתרה. במצב המקוצר, אנו לא חשים כלל את הבעיה. עד שנלחץ עליהם קלות, הי, מה זה? זה כואב! ובמידה שניתן למצב להתדרדר השרירים הקרובים יסבלו, שרירים הבין צלעיים שעוזרים לנשימה, שרירי הגב שימתחו בתורם ויעקמו את השלד האמצעי למעין גיבנת, שרירי הצוואר המיצבים ומסובבים אותו, ליד הנרדמת בלילה ולא יודעים למה, וכאבי ראש שעולים מהעורף לארוך התפר בגולגולת, מצד זה או אחר ומתיישב בתוך עמוק של העין (כן כן, זה משריר תפוס). לעתים קרובות, כלוב החזה מתרומם ומסתיר את הצוואר. ונתקלתי אפילו, לא יאומן , במטופלים שסבלו מסמפטומים דומים הפרעות קצב לב – אם סבלת מבעיה דומה ולא אובחן כלום, כדאי לבדוק, אולי זאת הבעיה. שלל שלם של בעיות, סבל מיותר, לפעמים אפילו תרופות לא נחוצות – והכל בגלל שריר קטן. האבחון קל מאוד: כתפיים עגולות קדימה. מופיע לעתים קרובות אצל הנשים. שם מתחיל הסיפור עוד בנעורים. הבושה משינוי צורת החזה וניסיון להסתיר את השד שצמח ובלט לתפארת, בנוסף למשקל של השד עצמו, מעגל את הכתפיים עוד בנעורים. אם יש ספקות , פשוט לשכב על הגב ולראות אם הכתף מורמת מהרצפה. גם הטיפול קל מאד: טיפול עצמי פשוט שמביא תוצאות מהירות ומדהימות. עיסוי חזק מאוד, 8 מ -10 בדרגת הכאב בשריר החזה. כזה שהיד הנגדית לופתת מצבור שרירים ענק, באזור בית השחי, למשך 10-15 שניות , שלוש פעמים ביום, ולמהדרין עיסויי לחיצה חזקה במעגלים שתי אצבעות מתחת לאמצע עצם הבריח גם למשך 10-15 שניות, שלוש פעמים ביום. מביאים כעבור שבועיים שלוש לשינוי בל יאומן בהרגשת רווחה, בנשימה קלה, במצב הרוח המשופר. נכון, יש לתקן ולעבוד גם על השרירים הכואבים, אבל עכשיו, לאחר ששחררנו את מקור הבעיה, יש טעם לעבוד, גם עליהם והתוצאות נשמרות. כאן העבודה הנכונה היה להגמיש ולחמם את הגב, אבל רק קלות, ולעבוד באופן מסיבי על שרירי החזה כולל מתיחות לאחר חימום עמוק, לבדוק את הרגישות של חיבור בין שרירי השכמה המסור התחתון, ובכלל, כל מה שליד. לתכנן סדר עדיפויות, וסדרת טיפולים שתביא לאיזון